Så kan vi få ökad tillväxt, fler jobb och minskat beroende av fossila bränslen

garagegravlingengrubblar

Politikerna vill stimulera försäljningen av bilar som släpper ut extremt lite koldioxid. Sedan 2012 kan den som köper en bil som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer hela 40 000 kronor från staten. Mycket pengar. Men varför är intresset så lågt? undrar politikerna. Hmm, en supermiljöbil från Volvo kostar 560 000 kronor, med avdrag på 40 000 kronor kostar den fortfarande 520 000 kronor. Det kanske är billigt för våra politiker. Men för mig är 520 000 väldigt mycket pengar att lägga på en bil.

De flesta jag känner som köper en bruksbil för egna skattade pengar vill ha en billig kombi med dragkrok. De köper en lagom begagnad bil för nånstans 70 000 – 150 000 kronor, kör den tills den rasar. Då skrotas den och man köper en ny begagnad kombi med dragkrok för 70 000 – 150 000 kronor. Dessa bilar går ofta på vanlig bensin. Det tycker många politiker är dåligt.

Det verkar som att man med ganska enkla medel kan konvertera en bensinmotor till att gå med E85, det vill säga 85% Etanol och 15% bensin. För att det ska funka behöver man öka mängden bränsle med 40% i den luft/bränsle-blandning som kommer in i förbränningsrummet. Det beror på att energivärdet i flytande etanol är lägre än i bensin. Däremot så innehåller etanol även syre så en konverterad motor kan bli piggare. Därför går många racers på etanol eller metanol, som exempelvis alla speedwayhojar. Det man måste göra för att öka bränslemängden är att borra upp munstyckena i förgasarna eller svarva ner nålen. Sen kanske man behöver byta bränsleslangar så att de tål det nya bränslet, här kan du se hur man gör.

Den som vill kan alltså kraftigt minska sitt användande av fossila bränslen. I bilen, hojen, båten eller gräsklipparen.

Men få känner till att det går att göra. Ännu färre gör det. Så varför inte införa en premie för den som konverterar sin bensinbil till att gå på E85, eldrift eller något annat alternativ. Eller kanske införa ett avdrag liknande RUT och ROT, vi skulle kunna kalla det MUT.

Såvitt jag kan förstå så har RUT och ROT gett massor av nya jobb till hantverkare och serviceföretag. Kanske kunde MUT ge bilmeckar och gräsklipparverkstäder nya jobb när de ska konvertera alla gamla motorer.

Men alla dessa avdrag och premier kostar en massa pengar som vi tar ur vår gemensamma statskassa tänker du kanske nu. Javisst är det så. Men sen kan pengarna stanna i landet om vi vill. Etanol, den gör man på spannmål, sockerbetor eller potatis. Det är alltså ett bränsle som våra svenska bönder skulle kunna tillverka. Den som vill vara helt självförsörjande på bränsle kan ju koka sin egen etanol i garaget. Gör du det i lite större skala kan du sätta ut en pump och sälja  till grannarna. Lite kan ju bli midsommarsnaps också. Metanol är ett annat alternativ, sägs funka lika bra av de som testat . Metanol tillverkas av sågspån.

När man nu kommit såhär långt i tankarna så undrar man ju vad vi väntar på. Vi kan genom att konvertera alla gamla bensindrivna fordon och redskap skapa en marknad för en mängd nya småföretag. Vi ökar lönsamheten för våra bönder och skogsägare. En ny småskalig produktion och distribution för fordonsbränsle skulle kunna se dagens ljus. Det för också med sig att vi inte behöver köpa lika mycket drivmedel från andra länder. Vi gör oss mindre beroende av att handla med korrupta förtryckarstater som säljer naturgas och bensin. Rent nationalekonomiskt är det positivt med mindre import än idag. Med samma export som tidigare borde det ge en ökad BNP.

Så om jag nu har förstått det här rätt så kan vi med lite modiga politiska beslut, få ökad tillväxt, fler jobb och minskat beroende av fossila bränslen.

Jag kan ju också ha fått det hela om bakfoten. Var då snäll och upplys mig om de rätta sakernas tillstånd. Helst innan jag går ut i garaget och borrar upp förgasarna och svetsar ihop en hembränningsapparat. Förlåt, fordonsbränsleproduktionsapparat ska det vara.

7 kommentarer

  1. Mythbuster

    I princip har du rätt, men lägg hellre 2 000 på att åka till någon av de firmor som specialiserat sig på konvertering än att trixa själv. Och premie får du väl ändå, nu när E85 kostar under tian och bensinen snart är uppe i 15.

    Sen är det en annan sak att en sådan enkel konvertering inte klarar alla utsläppskrav för andra utsläpp – det kommer att komma ut en del oförbränd bensin och halvförbränd etanol – men har du en gammal sliten bil kommer det ut en hel del skit i alla fall och det blir knappast sämre av konverteringen. Har du däremot en ny bil med datorstyrd insprutning så är det mer av en balansgång. Du minskar klimatutsläppen, men ökar kanske utsläppen av acetaldehyd och även formaldehyd. På landet spelar det ingen större roll – se bara till att inte ha bilen brummande på tomgång medan du är i närheten, men det är naturligtvis olagligt…

    Metanol är aggressivt som attan mot alla metaller i motorn – och inte går det att dricka heller, så håll dig ifrån det…

  2. Janne Jakobsson

    Tack Mythbuster för din kommentar. Jag håller med, det verkar enklast och vettigast att konvertera gamla motorer som har förgasare. Klimateffekten är en sak, en annan är ju om vi skulle kunna bli mer självförsörjande på drivmedel.

    Varför tror du metanol är skadligare än etanol för metaller? Har du något belägg för det? Vad jag har förstått så binder etanol vatten, därför angrips metallen av korrosion. Det är alltså inte själva etanolen som är skadlig för metaller, packningar och bränsleslangar däremot måste man byta. För att hindra rost ska man tömma förgasare och bränsletank på etanol om man ska ställa av den en längre period. Det finns även tillsatser man kan blanda i etanolen som hindrar korrosion exempelvis Sta-Bil http://www.sta-bil.se/sta-bil-ethanol.html

    Förbrukningen i en etanolkonverterad motor ökar med 40%. Driftskostnaden med dagens priser blir därför ungefär detsamma som med bensin skulle jag tro.

  3. John Eyre

    Intressanta funderingar, man undrar varför motorpressen inte gjort undersökande reportage om detta. Eller det kanske de har?
    En undran, kostar det bara 2000 spänn att konvertera till E85?

  4. Janne Jakobsson

    ja visst är det intressant John. Kostnaden om du lämnar bort jobbet kan säkert variera beroende på vad du har för motor. Med en förgasarmotor behöver du borra upp eller byta munstycke om du har fasta munstycken för tomgång, lågfart och högfart, eller svarva om nålen om du har en sån, plus att du måste byta flottör, packningar och bränsleslangar till såna som tål etanolen. Det finns att köpa etanolbeständiga delar till exempelvis Amalförgasare. Läs fler spekulationer om allt som har med etanolkonvertering på detta forum http://etanol.nu/forum/index.php

    Motorpress och undersökande reportage? Hur tänkte du då? De som skriver i motorpress verkar mest intresserade av att få åka på mutresor till mysiga ställen i alperna där de kan provköra de senaste hojarna.

  5. Janis

    Etanolinblandning funkar inte så bra på sjön!

    https://www.youtube.com/watch?v=YeCyFxoWPpo

  6. Mythbuster

    Här en guldsida om inhemsk produktion http://www.ecotraffic.se/sv/vara-publikationer/drivmedel/

    Där hittar man bl.a.
    Methanol and wet ethanol are corrosive to zinc, aluminium, magnesium and their alloys. Wet ethanol is also corrosive to iron and steel. Anodized aluminium fuel filter housing resists methanol (M100) well and no corrosion was observed after years of use. However, dry methanol (which is a normal condition) and dry ethanol are not corrosive to iron and steel and normal use keeps condensed water out of the system.

    Dvs torr metanol funkar bra ihop med stål och anodiserad aluminium – men inte med zink eller oskyddad aluminium. Dock kostar det lite att få bort det sista vattnet ur såväl etanol som metanol.

  7. Janne Jakobsson

    Tackar

© 2020 Garagekultur

Tema av Anders NorenUpp ↑