Därför läcker Triumph olja (en teori)

Erik hittade en insändare i en gammal MCM från 1993 som han skickade till mig i ett mejl. Troligen med avsikt att reta en gammal trajaåkare. Insändaren Norton U Eriksson undrar över varför trajaåkare tappar ur olja vid service. Det ska man ju inte behöva eftersom Triumph läcker ur oljan på egen hand så att säga och det är bara att fylla på med nytt. Jag tror att det är konstruktörens avsikt att det är på detta sätt. Ingen vill riskera att åka runt med gammal olja i motorn.

Teori:

Triumphingenjörerna insåg faran med motorolja som passerat sitt bäst före datum i ett tidigt skede och monterade därför in självutskruvande bultar, som vid 5800 varv i en vanlig triumph långsamt vrids moturs så att oljeläckan automatiskt anpassas till den nuvarande brukarens körstil och därigenom hindrar att man kör med gammal och dålig olja. Som många ägare av andra motorcykelmärken ofta gör.

En lärdom ur livets skola:

Upptäckte häromdagen att vipphusen satt lösa på min Triumph, därav mysko oljepöl på transkåpan som nu fick sin förklaring. Bultarna kan behöva skruvas åt ibland. Glöm inte det.

4 kommentarer

  1. Hehe…

  2. Vi som skruvar UNC, UNF, CEI & BA vet att olja skall bytas med konstant regelbundenhet, inte bara vår/höst och andra osäkra intervall. Vi vet också att alla elssystem av högre driftkvalitet har inbyggda indikatorer, dvs röken läcker ut ur små förinstallerade hål för att påvisa att trycket i elledningen har fallit under acceptabel nivå och det är dags att endera fylla på ny rök eller att plugga hålet med en porslins eller glaspropp med benämningen Lucas 35 A eller 50 A.

  3. Aha! Tänk också på att lösa vipphus ger (o)lustigt ventilspel.

  4. Magnus: Tack för tipset, ska kolla spelet också innan nästa sväng

    Spokeisland: Nu fattar jag, har undrat varför det ryker om sladdarna.

Kommentarer inaktiverade.

© 2019 Garagekultur

Tema av Anders NorenUpp ↑