Som en smäck

traja-ny-tank

Den nyinköpta swapmeettanken passar ju helt fantastiskt på trajan och ger den ett lite mer slimmat och sportigt utseende än med den större originaltanken jag haft på tidigare. Kanhända att den blåa färgen är lite för glad för att passa i min samling. Jag har ju hittills enbart hållit mig till svart kulör på mina hojar. Men vi får se hur det blir med den saken.

Måste bara testa om den är tät innan jag funderar på lack och hur jag ska fixa nya fästen. Enklaste sättet som jag känner till är att hälla i såpvatten och blåsa med tryckluft. Bubblar det nånstans så har man en läcka. Samma princip som när man letar efter punktering i en slang.

6 kommentarer

  1. Fixarerik

    Funkar såptricket även på trajjamotorer?

  2. Janne

    Trajamotorer behöver man inte testa om de läcker. Det gör dom alltid. Precis som antika harleys. Feature by design, eller så kallad förlustsmörjning.

  3. Hasse

    Harleys läcker inte, de pinkar in reviret 😉

  4. Janne

    Så måste det vara. Och som en effekt så höjs värdet på husses hus, eftersom man sakta men säkert får exklusivt oljegrus på parkeringen istället för vanligt bonngrus som grannarna har.

  5. ozz

    jag funderade på en liten grej.. kan det möjligen vara så att swapmeettanken är en gammal uraltank?

  6. Janne

    Ingen aning. Säljaren påstod att den kom från en tysk moppe på 350 kubik. Sen har han anpassat den för en traja med urtag för tändspolarna på undersidan. Men ryssarna kopierade ju rätt friskt från den tyska motorindustrin efter kriget så det kan ju stämma att det är från en Ural. Men tanken är ju rätt liten så man kommer bara halvvägs över den ryska taigan om man inte har en reservdunk med sig.

© 2024 Garagekultur

Tema av Anders NorenUpp ↑